torsdag 2. juli 2009

Nå er det snart slutt

Jeg møtte aldri Finn Jensen. Han ble langt over 90 år. Jeg fant nabo Astrid travende langs veien ved midtnatt sist torsdag og skjønte at det måtte ha skjedd noe. Jeg slang på meg ei jakke og gikk opp til henne. Åh, jeg håpet jeg hadde truffet på deg, sa hun og tok tak i armen min. Gå med meg litt daq, Edel. Nå er'n bror borte. Nå er dem daue alle mann. Det er bare meg igjen. Nå er det snart slutt for meg også. Ja, samma kandet være. Jeg er glad for at han Finn fikk slippe nå. Dem har drevet og flytta rundt på han i et halvt år nå,- A-HUS, KONGSBERG SYKEHUS, ÅRNES SYKEHJEM TIL udnes sykehjem og så til leilighet og tilbake på nytt sykehjem. Stkkars Finn, han ble bare mer og mer senil og det hjalp ikke stort med denna flytinga" Astrid snakka som en foss. Det var mange tanker nå, og minner som strømmet på. Gode minner, slitsomme minner og ergelige minner om tjuvradder som hadde gribba til seg penger de ikke hadde rett på. Vi satt lenge å prata i hagen, og vi ble enige om at jeg skulle komme innom neste dag og hjelpe henne å velge klær til begravelsen. Jeg ser bare på andre , jeg, og veit ikke åssen jeg tar meg ut sjøl, sa Astrid, og jeg følte meg beæret over at min mening teller for henne.
Det kom ca 35 til begravelsen.Gjennomsnittsalder på 70 år.Mange over 80 , noen passert 90. Finn jensen jobbet i jernbaneverket. Han likte seg best hjemme når han ikke var på jobb.

Astrid ville ha meg med på minnestund. Det satt bare tre rundt familiebordet. Det er ikke flere ta oss igjen, sa astri. Kom og sett deg her a Edel, så er jeg ikke så aleine!

Varmen var slitsomt for de gamle, ja, for oss alle. Jeg kjørte innom Elkjøp og tok med et klima anlegg til Espen. Leiligehten hans er som en bakerovn. Hundevalo\pene går under nickname HOTDOG. Espen livnet til etter bare to miny\utter foran den deilige kalde strømmen av luft som kom ut av vidundermaskina! Vi stakk avløpet opp pipa , så varmlufta skulle komme seg ut der en hørte hjemme.

Jeg bet negler i ren distrasjon og glede og oppdaget at de var fulle av jord fra kvelden før. HAdde planta sollsikkespirer og hvetegress for Ragnhild. Det er så godt i drivhuset i kveldinga. rene terapien etter en varm og slitsom dag.

PÅ vei hjem kom jeg etter en stor støvsky som tydet på at jeg hadde fått nyankommne gjester. Det var Ole, hovslagern vår som hadde kommet for å sko hestene. Og Roger og Jelena sto og venta på Bursdagsinnbydelser som de skulle dele ut i barnehagen til Martin. Jim hadde sagt at vi hadde ferdige maler. Det er baretre dager siden vi snakket om at vi skulle alge det. Hva tror han jeg er ....??! Superwoman?!!! Roger snakket bil med Ole, og Jelena fant Ludvik å kose med i kirsebærtreet, så da fikk jeg noen minutter til å lage den berømte malen. Tok et par tre maler å la oppå hverandre og slettet littt og la til litt, og vips, så var det en fin mal,gitt!

Det begynner å lukte aldeles nydelig fra kjøkkenet. Tina er en utmerket kokk og byr på laks og søtpoteter i dag med kokte gulerøtter i honing. JEG GLEDER MEG. Mest til å spise med henne. Ikke ofte vi har alenetid vi to. Det er verdifulle stunder for meg!

Hovslager Ole er Jehoves vitner, og vi hadde en fin prat i dag også; om livet og døden, delte noen bibeltekster og snakket om endens tid. Jeg fikk en brosjyre av ham om Bibelens betydning. HAn fikk en saftis av meg. Varmen slet ham helt utt, stakkar!
HAdde JIm så vidt på tråden, hørte det var travelt rundt ham. Bare å høre stemmen hans hjelper meg til å klare dagen. MIZPAH.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere